WAT IS UV INDEX?

UV index helpt bij het vinden van de juiste zonbescherming. In de zomermaanden kun je de UV index volgen bij het weerbericht.

 

Is de UV index 3 of hoger, gebruik dan een zonbescherming en neem andere maatregelen in de zon. Je kunt een UV App gratis downloaden in de App Store or Google Play.

UV index is een indicatie voor de intensiteit van de zonnestralen. Het doel van de UV index is om mensen te helpen bij de bescherming van de huid tegen UV stralen die zonverbranding, oogschade, huidschade of huidkanker kunnen veroorzaken.

‘s Middag kan de UV index rondom de evenaar oplopen tot 15. In Noord Europa is de maximale UV Index 7 tijdens de zomermaanden.

UV is een afkorting van het woord Ultraviolet. Het is een indicator voor de hoeveelheid ultraviolette straling die de zon afgeeft op een bepaald moment. De waarde weerspiegelt de hoeveelheid UV die de aarde raakt, gemeten in W / m2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In Europa zijn de schadelijke ultraviolette stralen (UV) het sterkst in de periode tussen april en september. Als de UV index boven de 3 uitkomt, wordt het aanbevolen om in de buitenlucht zonbescherming te gebruiken. Zelfs op bewolkte dagen dringt 80% van de schadelijke UV stralen door in de huid.

Wees je ervan bewust dat sneeuw, zand en water de noodzaak om zonbescherming te gebruiken vergroten. Dit komt doordat weerkaatsing van de zonnestralen, de uv-straling vergroot.

In landen dichterbij de evenaar, waar de zonnestralen intensiever zijn, wordt het aanbevolen om minimaal zonbeschermingsfactor (SPF) 30 te gebruiken.

De zonbeschermingsfactor (SPF) op de flacon toont aan in welke mate jouw zonbescherming bescherming biedt tegen UV stralen.

In het algemeen geldt: hoe hoger het SPF-getal, hoe beter de bescherming. Zo bieden SPF 6 en 10 een lagere bescherming, SPf 15, 20 en 25 een medium bescherming, SPF 30 en 50 een hoge bescherming en SPF 50+ een zeer hoge bescherming. Dit wordt gemeten door gestandaardiseerde tests.

Om de juiste SPF te kiezen, is het belangrijk rekening te houden met diverse factoren. Het belangrijkste uitgangspunt is jouw huidtype, inclusief jouw huidskleur vóór blootstelling aan de zon, jouw haarkleur en de kleur van je ogen. Ook moet je rekening houden met je vakantiebestemming en de tijd van het jaar. Lees hier alles over jouw huidtype.

Dit hangt af van jouw huidtype, het seizoen, waar je je bevindt en het uur van de dag. Mensen met donker haar en een donkere huid kunnen over het algemeen langer in de zon blijven, zonder huidverbranding, dan mensen met licht haar en een lichte huid. Tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags is de concentratie UVA en UVB stralen het hoogst; als je dan toch de zon in wilt gaan draag dan kleding, een zonnehoed en zonbescherming. Bedenk goed dat sneeuw, water en zand de zonnestralen reflecteren, waardoor je aan meer zonnestraling wordt blootgesteld. Check jouw huidtype hier.

Gemiddeld heeft een volwassene 30 tot 40 ml zonbescherming nodig om zeker te zijn van voldoende dekking en bescherming. De achterkant van de nek, de hals en de achterkant van de benen worden vaak vergeten. Om zeker te zijn van goede bescherming, breng je P20 altijd 15 minuten vóór blootstelling aan de zon aan.

Om de huid te beschermen, bevatten zonbeschermingscrèmes UV-filters die de straling van de zon absorberen. Wanneer een crème wordt blootgesteld aan deze straling, kan de chemische structuur van het UV-filter veranderen. Hierdoor neemt de beschermende werking af.

Een ‘fotostabiele’ zonbescherming is beter bestand tegen de effecten van blootstelling aan UV, waardoor het niveau van bescherming onveranderd blijft.

Breed spectrumbescherming houdt in dat de zonbeschermingscrème beschermt tegen de schadelijke effecten van zowel UVA (verouderende straling) als UVB (verbrandende straling). Om te kunnen worden geclassificeerd als ‘beschermend binnen het brede spectrum’, moet het product minimaal 90% van de UV-straling binnen de golflengte van 290 tot 400 nanometers (nm) kunnen absorberen.

Met een water resistente zonbescherming kun je 2 x 20 minuten in het water doorbrengen voordat je opnieuw zonbescherming moet aanbrengen. Bij zonbescherming in de categorie ‘zeer water resistent’, kan het wel oplopen tot 80 minuten, voordat opnieuw aanbrengen nodig is. Dit is de hoogste classificatie die er bestaat.

Het is bewezen dat P20 zonbescherming meer dan ‘zeer water resistent’ is, omdat de bescherming zelfs na 80 minuten in het water intact blijft. Dit is uniek voor een zonbescherming.

Ja, je lichaam maakt voldoende vitamine D aan als je zonbescherming gebruikt. Diverse studies tonen aan dat gebruikers van zonbescherming hetzelfde of zelfs een hoger niveau van vitamine D-vorming hebben, dan niet-gebruikers van zonbescherming. Zonbescherming blokkeert niet 100% van de UV stralen en je hebt slechts een kleine hoeveelheid blootstelling aan zon nodig voor voldoende vitamine D-vorming. Zelfs als je zonbescherming in de schaduw gebruikt, maakt je lichaam voldoende vitamine D aan tijdens de zomermaanden.

Ja, dat is goed mogelijk. Maar als je zonbescherming naar het strand hebt meegenomen, dan is het niet raadzaam deze te bewaren. Als zonbescherming op een donkere, koele plek bewaard is, kan deze nog steeds gebruikt worden. Als de crème niet goed ruikt, gooi deze dan weg.

Je kunt uitslag van zonallergie tegen gaan door blootstelling aan zon te beperken. Ook is het raadzaam beschermende kleding te dragen in de zon in combinatie met het gebruik van een goede zonbescherming met zowel UVA als UVB filter.

Het is van belang een relatief dikke laag zonbescherming aan te brengen, 15 minuten vooraf aan de blootstelling aan zon.

Als je een uitbraak hebt van zonallergie dan is het van belang blootstelling aan zon te vermijden. Anti-histamine en een milde cortisone crème kunnen uitslag verminderen.